Ce schimbati cel mai des la PC? (what piece do you upgrade often to your PC)

Nikon D300

Tuesday, 25 March 2008

Numarul din martie 2008 al revistei PHOTO magazine prezinta pe larg caracteristicile principale precum si noile tehnologii incorporate in noul aparat foto DSLR Nikon D300.



PREZENTARE



"Prin cei 12 megapixeli, D300 se apropie si mai mult de clasa profesionala decat modelul anterior, D200, care avea doar 10 megapixeli. D300 mai e dotat cu acelasi sistem AF in 51 puncte de la D3, precum si cu o functie LiveView si un ecran de 3 inchi cu rezolutie inalta. Dar sa vedem cum sta treaba la calitatea imaginii: reuseste si aceasta sa se apropie de cerintele clasei profesionale? Noul D300 are pretentia de a acoperi segmentul dintre aparatele foto pentru amatori si cele profesionale. Aceasta functie de bridge e dovedita in primul rand de pretul sau: costa 1.840 euro, cu 500 euro mai mult decat un Canon 40D sau Sony Alpha 700. Carcasa nu e la fel de voluminoasa ca cea a unui aparat profesional, neavand integrat gripul de baterii, insa are o masa destul de mare suficienta pentru a contrabalansa cu succes un teleobiectiv mai greu. Aparatul are cu 135 g mai mult (825 g) decat Sony Alpha 700, insa daca e dotat cu un obiectiv standard nu atarna chiar atat de greu pe umarul fotografului. Profesionistii vor gasi in D300 un inlocuitor de rezerva mai bun decat D200, avand si un blit rabatabil destul de slab, care insa isi face treaba cu succes in anumite situatii. Cine doreste poate sa doteze aparatul si cu un grip de baterie (MB-D10) cu declansator pentru formatul portret si rotita multifunctionala. Conform declaratiilor producatorului, gripul permite cresterea vitezei de la 6 fps la 8 fps - aceasta insa doar daca se foloseste un acumulator Li-Ion EN-EL4a ca la D3 sau 8 baterii mignon (AA). Alternativ se poate folosi un EL-EN3e, acumulatorul standard al lui D300, nu insa si impreuna cu EL-EL4a. Gripul poate fi folosit si cu un singur acumulator".

LiveView pe un TFT de 3 inchi



"Noul display TFT de 3 inchi e cunoscut deja de la Sony Alpha 700. Ne face insa placere sa-l revedem inca odata, deoarece prin rezolutia sa de 3 x 307.000 pixeli si unghiul de vedere de 170 grade vertical/orizontal este in prezent cel mai bun monitor pentru aparate foto ce se poate gasi pe piata. Bogatia detaliilor si stralucirea sa sunt exemplare, fapt ce se observa cel mai bine la marirea fotografiilor. D300 dispune de binecunoscuta functie LiveView, cu care sunt dotate toate compactele si care consta in folosirea ecranului TFT si ca vizor. Pentru imaginea Live e folosit senzorul principal de 12 megapixeli, operatiune in timpul careia se rabateaza oglinda din calea razelor de lumina. Se poate folosi focalizarea automata si in aceasta pozitie, precum si masurarea automata a contrastului (ceva mai inceata). Acest mod de functionare LiveView e denumit de Nikon Tripod. In asa-numitul mod free hand, aparatul foloseste pentru focalizare sistemul alpha de detectie, la care oglinda se ridica pentru un interval foarte scurt de timp. Focalizarea e activata prin apasarea declansatorului pana la prima treapta sau prin apasarea butonului AF. Cea mai rapida metoda pentru a efectua o expunere: se apasa declansatorul de tot si se tine apasat pana dupa focalizare si declansare (semnal acustic). Insa nici in acest caz nu scapam de tot de intarzierea de declansare, foarte vizibila mai ales cand se foloseste LiveView-ul. Totusi, aceasta functie isi dovedeste utilitatea mai ales la expunerile cu mainile deasupra capului, fiind varianta preferabila fata de fotografierea pe nevazute. Pentru focalizarea automata, D300 foloseste modulul MultiCam 3500DX de la D3 cu 51 de campuri de masurare, dintre care 15 sunt senzori in cruce. Focalizarea automata poate fi ajustata fin pentru diferite obiective . Vizorul optic cu pentaprisma e caracterizat de un indice de marire efectiva de 0,63 fata de formatul DX (23,6 x 15,8). La acest capitol face fata cu brio si D200. Nou este insa campul vizual de 100%, ca la aparatele profesionale, fata de doar 95% la D200. Pentru orientarea exacta a aparatului pentru fotografia de arhitectura se poate folosi rasterul integrat in vizor".

Numeroase butoane pentru un control cat mai intuitiv



"In mare parte, conceptul de utilizare al lui D200 a fost pastrat in continuare, cu usoare imbunatatiri insa. Tipice pentru D200/D300 sunt rotitele pentru selectarea modului de expunere si a campurilor AF. Majoritatea celorlaltor functii si setari, cum ar fi focalizarea automata, calitatea imaginii, balansul de alb sau sensibilitatea, sunt si ele accesibile direct. Tot tipic pentru Nikon este si accesul printr-o tasta separata nu numai la corectia expunerii, ci si la corectia blitului. Rotita multifunctionala de pe partea dorsala, care la D200 are patru taste, a fost imbunatatita cu pana la opt taste la D300. Aceasta inseamna ca permite deplasarea nu doar sus-jos-stanga-dreapta, ci si pe diagonala. Aceasta imbunatatire se observa cel mai curand la selectarea campurilor individuale de AF. In modul redare, rotita functioneaza la fel ca pana acum, cu patru cai. O picatura amara: histograma nu mai poate fi afisata acum pe tot ecranul, ci doar redusa foarte mult, langa un thumbnail. In schimb, pe aceasta fereastra sunt afisate acum suplimentar numerosii parametri de expunere. Daca doriti sa vedeti imaginea mai bine trebuie sa apasati doar pe tasta lupa (+). Este posibila marirea de opt ori a imaginii, permitand astfel o evaluare a claritatii neobisnuit de exacta, de mare ajutor fiind calitatea excelenta a display-ului. La D300, Nikon foloseste pentru afisarea parametrilor de expunere si un ecran LC plasat in partea superioara a aparatului foto, care poate fi iluminat la nevoie. Ba mai mult, parametrii expunerii pot fi afisati la D300 si pe ecranul principal cu litere mari si fundal luminos. Am putea spune ca e un lux sa ne putem folosi de amandoua posibilitatile, insa functia este de fapt foarte practica, permitand citirea datelor in orice situatie de fotografiere. Obturatorul vertical controlat electronic permite timpi de expunere de la 1/8.000 s si o sincronizare a blitului de 1/250 s. Conform decalratiilor producatorului, obturatorul a fost testat pentru o durata de viata de 150.000 de declansari. Intarzierea de declansare, plus timpul pentru AF este de 0,29 s, iar pornirea aparatului se face in 0,4 s, de doua ori mai incet ca la D200".

O crestere considerabila a calitatii imaginii



"CMOS-ul lui D300 de format DX (23,6 x 15,8 mm) deseneaza imagini la o rezolutie maxima de 4.288 x 2.848 pixeli (12,2 megapixeli), cu 2 megapixeli mai mult decat D200 (3872 x 2592). In fata senzorului este amplasat un filtru low-pass care retine praful ajuns in carcasa si il scutura prin vibratii de frecventa foarte inalta. Rezolutia masurata este de 1.271/1.286 PL/II la ISO 200/400, cu 100 PL mai mare decat la D200 (1.173/1.084 PL/II la ISO 100/400), insa ceva mai mica decat la Sony Alpha 700 (1.335/1.358 PL/II) cu senzor asemanator. Procesorul de imagine Exspeed lucreaza intern cu datele pe 16 biti, dupa care le exporta pe 12 sau 14 biti. La formatul RAW, acest lucru se poate selecta in meniu. Domeniul ISO se intinde intre ISO 200 si 3.200 si poate fi extins prin Lo-1 la ISO 100 si prin Hi+1 pana la ISO 6.400. In ceea ce priveste zgomotul de imagine, D300 are rezultate excelente: 0,7/0,8 VN la ISO 200/400, obtinand astfel de doua ori 15 puncte, adica maximul posibil. La ISO 100 s-a observat un zgomot de imagine si mai scazut decat la ISO 200. Si mai interesante sunt rezultatele la ISO 800/1.600: 0,9/1,3 VN- plasandu-l astfel in fruntea aparatelor din aceasta clasa, mai bun chiar decat Canon EOS 1D Mark III (1,3/1,9 VN). Faptul ca valorile la ISO 400 si 800 sunt atat de apropiate ne determina sa tragem concluzia ca filtrul de zgomot de imagine intra puternic in actiune, fapt demonstrat in final si de reducerea rezolutiei de la 1.286 PL la 1172 PL/II. La ISO 1.600 rezolutia scade pana la 1.147 PL/II. Putem insa trai cu acest compromis foarte bine, caci zgomotul de imagine e cu mult mai deranjant decat scaderea usoara a rezolutiei. Contrastul foarte mare e stapanit bine de D300: dynamic range-ul este de 10,5 diafragme la ISO 200, 9,5 diafragme la ISO 800 si de 9 diafragme la ISO 1.600. In cazul subiectilor mai problematici, aparatul mai are la bord functia D-lighting care poate fi activata si intra in functiune la prelucrarea imaginilor. Aceasta inseamna ca imaginile deja obtinute pot fi tratate cu D-lighting si salvate din nou. Spre deosebire de active D-Lighiting care intra in functiune in timpul expunerii, acesta poate fi aplicat ulterior, in trei trepte de intensitate. Sa nu uitam insa ca la cresterea luminozitatii zonelor de umbra poate creste si zgomotul de imagine din acele portiuni. Alte functii de prelucrare ar fi conversia in alb-negru, filtrele software, modificarea balansului de culoare, corectia ochilor rosii sau suprapunerea a doua imagini RAW. Peste 48 de functii individuale stau la dispozitia utilizatorului lui D300 si sa nu uitam ca pot fi salvate patru profile individuale diferite".

Articole asemanatoare



 

0 comments:

Post a Comment

Followers

Tag-uri